KEGIATAN PENDAMPINGAN PADA ANAK DI DESA KADUMADANG DALAM UPAYA MENINGKATKAN PENGETAHUAN LITERASI DENGAN METODE GAME BASSED LEARNING
Keywords:
Literasi Anak, Bimbingan Belajar, Desa Kadumadang, Pengembangan Literasi, Upaya peningkatanAbstract
The importance of literacy is not only limited to cognitive aspects, but also includes social and emotional aspects. Children with good literacy levels tend to have higher self-confidence, better communication skills and more opportunities for success in the future. Efforts to improve literacy from an early age are very important for children to grow up in today's era, the function of strengthening literacy from an early age is to support the growth of children in today's digital age. The game bassed learning method utilizes the interactive and competitive aspects of games to make learning more engaging. In the context of Kadumadang village, this method successfully captured children's attention and increased their engagement in literacy activities. By integrating game elements into learning, children become more motivated to actively participate.
Downloads
References
Farida, S., & Yulianto, A. (2021). "Pengaruh Game-Based Learning terhadap Kemampuan Literasi Anak di Wilayah Pedesaan." Jurnal Pendidikan Dasar dan Menengah, 14(1), 34-48.
Fitriani, Y., & Aziz, I. A. (2019, March). Literasi era revolusi industri 4.0. In Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia (SENASBASA) (Vol. 3, No. 1).
Hidayat, R., & Setiawan, H. (2022). "Peningkatan Kemampuan Literasi Anak melalui Metode Game- Based Learning." Jurnal Inovasi Pendidikan, 15(3), 123-135.
Kurniasih, Enok Siti, and Nita Priyanti. "Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Diferensiasi Terhadap Kemampuan Literasi Baca, Tulis Dan Numerasi Pada Anak Usia Dini." Jurnal Ilmiah Potensia 8.2 (2023): 398-498.
Mahmud, E., & Andriani, M. (2024). "Penerapan Game-Based Learning untuk Meningkatkan Literasi pada Anak-Anak Desa: Evaluasi dan Rekomendasi." Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 18(1), 67-82.
Naufal, A., & Sulistyaningrum, R. (2020). "Keterlibatan Game-Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Anak-Anak di Lingkungan Pedesaan." Jurnal Pendidikan Anak dan Remaja, 8(4), 189-204.
Nurbaeti, Nurbaeti, Annisa Mayasari, and Opan Arifudin. "Penerapan Metode Bercerita Dalam Meningkatkan Literasi Anak Terhadap Mata Pelajaran Bahasa Indonesia." Jurnal Tahsinia 3.2 (2022): 98-106.
Nurhayani, Nurhayani, and Nurhafizah Nurhafizah. "Media dan Metode Pengembangan Literasi Anak Usia Dini di Kuttab Al Huffazh Payakumbuh." Jurnal Basicedu 6.6 (2022): 9333-9343.
Sari, D. A., & Pratama, M. (2021). "Implementasi Game-Based Learning dalam Meningkatkan Literasi Anak di Daerah Terpencil: Studi Kasus di Desa Kadumadang." Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(2), 45-60.
Utami, R., & Hardianto, P. (2024). "Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak-Anak di Wilayah Pedesaan melalui Metode Game-Based Learning." Jurnal Pendidikan Anak, 14(1), 105-119.
Wahyuni, Indah. "Analisis kemampuan literasi numerasi berdasarkan gaya belajar pada anak usia dini." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 6.6 (2022): 5840-5849.
Wijaya, S., & Alamsyah, D. (2024). "Meningkatkan Keterampilan Membaca Anak-Anak Desa dengan Pendekatan Game-Based Learning." Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(1), 89-102.
Yuliana, R., & Kusuma, S. (2020). "Penggunaan Game-Based Learning untuk Meningkatkan Literasi Anak di Wilayah Pedesaan: Sebuah Studi Kasus." Jurnal Studi Pendidikan, 9(4), 112-125.
Zati, V. D. A. (2018). Upaya untuk meningkatkan minat literasi anak usia dini. Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 18-21.
 
						



